![](https://www.dbsound.pl/wp-content/uploads/2020/09/kręcenie-filmu.jpg)
Czy istnieje przepis na kasowy film? Ba! Nawet nie jeden, a kilka. Może to być ckliwa komedia romantyczna ze znanymi aktorami, może to być sensacyjny film z wartką akcją i ciekawą intrygą, albo horror, który trafia w czułe punkty, obnażając lęki wielu ludzi. Ale są też filmy, które odnoszą sukces, choć nie mieszczą się w żadnym z hitowych kanonów. Sęk w tym, że nawet mając gotowy przepis, nie zawsze udaje nam się upiec dobre ciasto. Przyjrzyjmy się jednak tym głównym składnikom, dzięki którym film może stać się popularny.
Znane twarze, znane nazwiska
![](https://www.dbsound.pl/wp-content/uploads/2020/09/Reżyser-filmowy-300x200.jpg)
Jednym z najlepszych „wabików” na potencjalnego widza są znane twarze i znane nazwiska – na przykład światowej sławy aktor w głównej roli, producent kojarzony z różnych mocnych filmów, albo reżyser, którego każde kolejne dzieło okazuje się być wielkim hitem. A najlepiej wyjdzie połączenie wszystkich tych elementów.
A jeśli jeszcze i reżyser, i producent, i aktorzy potrafią dobrze “sprzedać” film jeszcze zanim zostanie ukończony, to świetny rezultat jest prawie pewien.
Przykład? Patryk Vega – polski reżyser i producent, który ma swoją “paletę” ulubionych aktorów, którzy umiejętnie dozują w mediach to, nad czym pracują. Ale i sam Vega świetnie sprzedaje filmy, zapowiadając je w sieci, wydając krótkie i chwytliwe zwiastuny, lub zdradzając ujęcia z kulis pracy nad filmem. Wystarczy dobra zapowiedź i stwierdzenie, że jego “nowy film wstrząśnie polską polityką”, a;bo “całą Polską”, by zachęcić potencjalnego widza.
Chwytliwy temat
![](https://www.dbsound.pl/wp-content/uploads/2020/09/aparat-fotograficzny-300x189.jpg)
Nie da się ukryć, że dobór tematyki jest kluczowy. Anegdota głosi, że tematy na dobry film leżą wręcz na ulicy. Kontrowersyjne sprawy zawsze przyciągają uwagę, szczególnie jeśli ukazane są w sposób wyrazisty, niekiedy przerysowany.
Wróćmy do przykładu Patryka Vegi. Reżyser ten obwieścił, że do 2025 roku zamierza nakręcić aż 16 filmów. Cóż – można powiedzieć, że dobry, szanujący się reżyser, nie działa w taki sposób, bo produkcja dobrego dzieła wymaga miesięcy pracy.
Tymczasem Vega produkuje swoje filmy niemal taśmowo. A rezultat? Każdy z nich okazuje się być hitem. Co ciekawe, Vega doczekał się już sporego grona antyfanów, którzy z każdym jego filmem obwieszczają, że n a pewno “tej szmiry” oglądać nie będą (i część z nich faktycznie dotrzymuje słowa), a widownia dzieł Vegi stale rośnie.
Przyjrzyjmy się tematom. Vega “obsmarował” w swoich produkcjach już m.in. służby specjalne, policję, branżę farmaceutyczną, świat polityki, a teraz jeszcze duchownych – w filmie “Pętla”, którego premiera we wrześniu 2020). Poruszył tematy mafii i jej powiązań z polityką, policją i służbami, próbował ukazać podziemie aborcyjne, funkcjonowanie pogotowia ratunkowego oraz ekskluzywnego domu uciech. Tematy mocne, kontrowersyjne i chwytliwe. Ale czy wysokich lotów? To już inna sprawa. Wielu krytyków na Vedze nie zostawia suchej nitki. A on i tak jedzie dalej i nie ogląda się za siebie.
Ważne sprawy “poboczne”
![](https://www.dbsound.pl/wp-content/uploads/2020/09/Charlize-Theron-300x218.jpg)
Mówimy “poboczne”, ale dobra reklama i dostępność dzieła to sprawy szalenie ważne – przynajmniej w odniesieniu do tych produkcji, które “nie reklamują się same”. A więc bez marketingu ani rusz:billboardy, bannery w sieci i przede wszystkim reklama skierowana do aktywnych użytkowników kina – wielkoekranowa.
Do tego głośna premiera z udziałem gwiazd i jak najliczniej zromadzonych przedstawicieli mediów, a tytuł filmu nie będzie znikał z rozkładówek przez długi czas.
Na koniec pokuśmy się jeszcze o ważną, choć raczej przykrą refleksję: w dzisiejszym kinie o kasowym sukcesie i popularności filmu w dużej mierze decydują włożone w niego pieniądze i zamieszanie wokół produkcji.
Sukces zwykle nie znajduje już przełożenia na wartość artystyczną dzieła. Przeciwnie – sprzedaje się kino łatwe, ukazujące czarno-biały świat i często niepozostawiające widzom pola do jakiejkolwiek refleksji.